MDV 2 en UK 225 opvolger MDV 1

De UK 225 en de MDV 2 zijn de opvolgers van de MDV 1 (Masterplan Duurzame Visserij), dat de prestigieuze KNVTS Schip van het Jaar-prijs won. Elk stukje opgedane kennis en ervaring is onderzocht en bij positieve bevindingen geïmplementeerd.

De MDV 1 kon nog beter. Na grondig onderzoek kwamen circa 200 veranderpunten en ideeën tot stand. Ze werden stuk voor stuk meegenomen en geïmplementeerd in de nieuwe UK 225 en MDV 2. Het uiterlijk is identiek, maar binnen is het echt anders en nog beter.

De UK 225 en MDV-2 worden diesel­elektrisch aangedreven en verbruiken circa 80 procent minder brandstof dan gewone kotters. Het is een opvallende verschijning, vooral door de hydrodynamische boeg. Die zorgt ervoor dat het schip minder last heeft van golven en niet alleen zuiniger maar ook rustiger vaart. Daarnaast hebben ze een anti-roltank in het middenschip. Die zorgt er eveneens voor dat de zeegang bij zware golfslag minder heftig is.

De machinekamer zit nu voorin, in het midden het visruim en achterin de elektra. Dit houdt in dat de generatoren die voorin staan, de elektromotoren in het achterschip voeden. Het voordeel van deze indeling is dat de kop niet zakt bij het vullen van de visruimen, doordat het gewicht in het midden van het schip zit. De kraan is meer naar het midden van het achterdek gebracht, hij kan nu zowel aan stuur- als bakboord lossen.

De efficiëntie van de huidige techniek zoals voortstuwing, elektro, schroeven en AIS-gekoppeld aan computers is veel beter op elkaar afgestemd en geeft een enorm inzicht in het vissen en varen. De digitale wereld en sensoren brengen veel voordelen mee, waardoor de kostprijs per kilo vis lager is.

Terug