MS Western Rock

De MS Western Rock is het tiende schip dat door Hartman Shipbuilding is gebouwd. Het schip is een kopie van de eerder gebouwde Baltic en wordt het tweede schip van een nieuwe serie. In het ontwerp zijn enkele grote functionele aanpassingen doorgevoerd, waardoor het schip voldoet aan de actuele behoeften op de vervoersmarkt.

Innovatie

Bij de MS Western Rock is de accommodatie met de brug verplaatst van het achterschip naar het voorste deel van het schip. Hierdoor kan achterop een roro (roll-on/roll-off) klep worden gemaakt. Dankzij die techniek kunnen windmolens van wel 450 ton zonder kranen aan boord gebracht worden. Aan de achterkant van het schip kunnen trucks heel gemakkelijk het schip oprijden en hun lading lossen. Zodoende zorgt het roro-systeem voor een enorme kostenbesparing.

Andere innovaties vormen de rompvorm en voortstuwingsopstelling die het schip energiezuinig maken. Dankzij het type verf op het onderwaterdeel glijdt het schip soepel door het water en verbruikt minder brandstof. Het casco van het schip werd in ruim drie maanden tijd op Urk afgebouwd. Het stuurhuis, de motor en alles omtrent elektronica en betimmering is door lokale onderaannemers verzorgd.

Terug